Захист прав споживачів: як розвивається ринок розливного алкоголю в Україні

Новини компаній

Захист прав споживачів: як розвивається ринок розливного алкоголю в Україні

Сегмент розливних торговельних точок в Україні стрімко розвивається. Дані Державної служби статистики України стосовно роздрібного товарообороту підприємств роздрібної торгівлі за товарними групами говорять про те, що показники обсягу продажу пива є незмінними у 2020 році порівняно з 2019.

Проте, є сумніви, що ці дані відображають реальний стан справ, адже, скоріше за все, вони не враховують кількість продукції, яка продається розливними торговельними точками. В той же час, канал розливних торговельних точок в Україні щорічно зростає десь на 20−30%. Однак, відбувається це на тлі не зовсім здорового конкурентного середовища.

Гравці ринку та їхня поведінка

Визначити точний обсяг слабоалкогольних та зброджених напоїв, що реалізуються через розливні торговельні точки, наразі складно. За деякими оцінками він складає не більше 10% ринку продуктів даної категорії. Однак кількість розливних торговельних точок, і відповідно, обсяги реалізованої ними продукції, невпинно збільшується. Нові мережеві та немережеві заклади з’являються як гриби після дощу.

Захист прав споживачів: як розвивається ринок розливного алкоголю в Україні

Фото: Ліга виробників харчових продуктів

У підвищенні попиту на розливне пиво, інші зброджені напої, а також слабоалкогольні напої, основну роль відіграють два фактори — кожен для певної категорії споживачів. Перший фактор. Зацікавленість крафтовою продукцію, протиставлення її бутильованій як більш натуральної, «живої». Другий фактор зростаючого інтересу — приваблива ціна на деякі асортиментні позиції. Справа в тому, що в Україні законодавчо не встановлено мінімальної ціни для пива, на відміну від вина, горілки та інших міцних алкогольних напоїв. Це дозволяє недобросовісним виробникам реалізовувати значно гірший за якістю товар під маркуванням «пиво» за суттєво нижчою ціною, ніж пиво, вироблене з дотриманням усіх технологій.

При цьому широко використовується маркетинговий хід, що позиціонує розливне пиво як «живе», тобто, набагато корисніше та смачніше за бутильоване. Проте, справа в тому, що визначення «живе пиво» відсутнє у класифікаторах України та й будь-якої іншої країни світу. Є пиво якісне, а є пиво, зварене на виробництвах, які не можуть гарантувати належних умов виготовлення, пакування та транспортування продукції. І саме тому часто таке «живе пиво» швидко псується. Споживачам кажуть, що це ознака натуральності та якості, тоді як все якраз навпаки.

В той же час, інші популярні зброджені напої – сидр, пері, ель, стаут — взагалі не мають чітких визначень та характеристик, зафіксованих в законодавстві України. Такий стан справ надає деяким виробникам та продавцям можливість маніпуляцій з некоректним маркуванням, яке вводить в оману споживачів, порушує правила добросовісної конкуренції та знижує надходження до Державного бюджету України.

Хто і як контролює діяльність розливних торговельних точок

В умовах законодавчої невизначеності термінів та, відповідно, стандартних характеристик сидра, пері, елю, стауту, забезпечити повноцінний державний контроль за дотриманням якості таких напоїв, що пропонуються споживачам деякими недобросовісними виробниками, неможливо.

Сьогодні функції державного контролю за виконанням операторами ринку законодавства, що регулює виробництво та обіг алкогольних напоїв, покладено, зокрема, на Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. Нажаль, не вдалося знайти на офіційному сайті цієї установи інформацію про результати планових перевірок безпечності та якості алкогольних напоїв. Наскільки можна судити з наявної інформації, ці напої або потужності з їх виробництва, або обігу перевіряються майже виключно у випадках отруєнь або за скаргами споживачів.

Шляхи унормування ринку розливних алкогольних напоїв

Першим і основним кроком до створення середовища добросовісної конкуренції на ринку розливних алкогольних напоїв є внесення до відповідного законодавства чітких визначень щодо характеристик певних їх видів. Паралельно із цими змінами необхідні доповнення до законодавства про державний контроль за харчовими продуктами.

Так, ініціативна група Ліги виробників харчових продуктів нещодавно розпочала підготовку пропозицій щодо внесення змін до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального». А саме, пропонується надати визначення термінам «класичний сидр», «сидр», «сидровий напій», «пері», «ель», «лагер», «стаут».

З метою створення чітких законодавчих основ для державного контролю у сфері захисту прав споживачів продукції, що реалізується у розливних торговельних точках, Ліга виробників харчових продуктів готує пропозиції про внесення змін до Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин». Зокрема, його норми повинні однозначно поширюватися на алкогольні, слабоалкогольні напої, зброджені та інші спиртовмісні напої.

Источник

Leave A Reply

Your email address will not be published.