Найбільший гравець. Ціни на бензин, курс долара і точки зростання для України — як мережа ОККО заробляє під час війни

Ексклюзив НВ

Найбільший гравець. Ціни на бензин, курс долара і точки зростання для України — як мережа ОККО заробляє під час війни

Автор: Андрей Самофалов

Як виглядає паливний ринок під час війни, чому бензин не подорожчав після чергової девальвації гривні, скільки людей виїхали з Києва і скільки повернулися, коли закінчиться війна — найцікавіше з півторагодинної розповіді топменеджера мережі ОККО.

Автор і ведучий youtube-каналу «Бегущий Банкир» Андрій Оністрат взяв велике інтерв’ю у віцепрезидента паливної мережі OKKO Василя Даниляка. НВ Бізнес вибрав з нього найцікавіше й адаптував для текстової версії.

Відео дня

Чому ціни на АЗС не зросли після збільшення офіційного курсу долара

З червня до сьогоднішнього дня ми спостерігаємо падіння цін на нафтопродукти на світових ринках: в середньому $350 — на тонні бензину, $330 — дизпалива. Через збільшення обмінного курсу подорожчання мало б бути — плюс $430 на тонні. І загалом ціна мала б вирости на $80. Але у великих операторів — великі поставки. І ми розуміємо, що Platts (індикатор цін у світі. — Ред.) далі трохи буде спадати. Тому в принципі по дизпаливу [у нас] нема бажання переглядати ціну. Може бути незначне підняття по бензинах, тому що бензини зараз є в дефіциті.

Чому може подорожчати бензин

Приблизний баланс ринку нафтопродуктів на липень виглядає таким чином: всі оператори завезуть 570 тис. тонн дизельного палива, 120 тис. тонн бензинів, і приблизно 80 тис. тонн зрідженого газу (ще 20 тис. тонн вироблять в Україні). Бензинів є трохи замало. Чому? Нашим великим постачальником є Румунія. В Румунії і Польщі — сезонний сплеск споживання, люди їздять по відпустках, подорожують. По-друге, місяць тому в Австрії на заводі OMV сталася пожежа, ремонт буде тривати до жовтня. І фактично завод OMV в Румунії, який міг відправляти вільні ресурси до України, почав їх відправляти на Австрію. Так само — завод Slovnaft в Словаччині. Відповідно у нас виник невеликий вакуум. І саме через дефіцит, а не через ціну на світовому ринку, можуть бути трохи підняті ціни на бензин. На дизель — навряд чи.

Як виглядав ринок палива до війни

За 2021 рік Україна спожила 12 млн тонн нафтопродуктів. З них 2,5 млн тонн вироблялося в Україні — в основному Кременчук і зовсім мало Шебелинка. І 9,5 млн тонн — чистий імпорт. З нього 7 млн — дизельне паливо. Воно приблизно на 37% їхало з Білорусі, 35% — з Росії, 10% — з Литви. Невеликі партії заходили з різних країн через порти Чорного моря — з Румунії, Болгарії, Ізраїлю, Греції. Середній заїзд з труби або з заводу до наших нафтобаз — 7−10 днів. 92-й бензин ринок на 100% імпортував з Білорусі. 95-й: 75% — з Білорусі, 28% — з Литви через територію Білорусії. І 2% — дуже епізодичні речі, Угорщина або Словаччина.

Що змінилось і внаслідок чого виник дефіцит

Якщо уявити Україну як чотирикутник, то фактично три сторони виявились повністю зачинені для заходу нафтопродуктів. Можливість завозити була тільки через західні кордони. Ми швидко відреагували, підняли всі контакти. На той момент у нас була хороша фінансова позиція, якісь нереальні суми платили наперед — більше $100 млн за 20 днів. І поки продукт їхав, всі залишки (десь 90 тис. тонн на початок війни) почали падати, споживання підскочило. Березень ми пройшли на залишках. А в квітні один продукт ще не під’їхав, а другий почав закінчуватися. Отже, з квітня почалися проблеми на АЗС.

Хто ще імпортував паливо?

Найбільше — ОККО, WOG, UPG, KLO, Альянс Енерготрейд — це найбільший постачальник бітуму до України. Вони переорієнтувались на дизельне паливо. На диво дуже мало везла колишня група Приват, поки не розбомбили Кременчуцький НПЗ. В липні їх вже видно.

Виявляється, можна забезпечити країну пальним навіть з західних кордонів. І це дуже класна історія. [Але й] ринок просів десь на 40%.

Що чекає на ринок

Галузь та ринок очікують дуже непрості часи — війни за частку ринку. Якщо Приват мав до війни 22%, а зараз — 15%, то він не погодиться, очевидно, буде відвойовувати. Такі компанії, як Shell, Amic — теж. За час війни виросли в частці ринку, напевно, ми, WOG і UPG. Всі решта — втратили.

Скільки заправок і нафтобаз ОККО повністю знищено

Ми досі не знаємо. Точно розбита — на повороті на Пущу Водицю і на Ірпінь, ще одна — у Миколаївській області. Розуміємо, що [розбита] левова частина з п’яти маріупольських заправок. Пошкоджена частина харківських заправок — там у нас всього 27 станцій.

Всього у нас 426 станцій і з операційної діяльності виключені десь 33, які мають різний статус. Ремонтувати їх неможливо і небезпечно, та і працювати інколи нема для кого. Херсон, Мелітополь, Бердянськ — під окупацією. В Донецькій і Луганській областях — пару штук. Всі решту ми відновили.

Що стосується нафтобаз. В березні нам розвалили нафтобазу в Черняхові Житомирській області і Львівську нафтобазу. Крім того, у нас під окупацією велика нафтобаза і перевалка в Херсоні. У Херсоні також приїхала якась компанія з Криму на наші заправки, Shell, не знаю чи WOG, просто зайшли і сказали: все, тепер це наше, ми працюємо.

Загалом по країні

Невідомо. У нас — 18 нафтобаз, з них дві розбили і одну окупували. У наших конкурентів з WOG розбили чотири нафтобази у чотирьох областях, по одній у KLO — у Василькові, Amic — у Бородянці. Можливо якісь військові бази. Я думаю, більше 20 розбили, ми просто не всі знаємо.

Про суди з РФ за пошкоджене майно

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Источник

Leave A Reply

Your email address will not be published.