Минуло три місяці після пожежі. Настав час визначитись, кому належить костел Святого Миколая — всьому Києву чи релігійній громаді — колонка

Минуло три місяці після пожежі. Настав час визначитись, кому належить костел Святого Миколая — всьому Києву чи релігійній громаді — колонка

На початку вересня 2021 року в костелі святого Миколая у центрі Києва сталася пожежа — вогонь знищив унікальний орган та пошкодив внутрішнє оздоблення будівлі. Бізнес та держава зібрали мільйони гривень на реставрацію костелу, але разом з тим постало питання, чим він має бути після аварійних робіт — суспільним простором чи виключно місцем зібрань релігійної громади.

В колонці на НВ Ольга Балашова та Юлія Гнат з ГО Музей сучасного мистецтва розбирають це питання.

Ольга Балашова

співголова Громадської організації Музей сучасного мистецтва

Юлія Гнат

співголова Громадської організації Музей сучасного мистецтва

Інформаційний потік рухається із шаленою швидкістю, поглинаючи важливі для суспільства теми. І ті питання, які аж палали, швидко зникають з радарів ЗМІ та соцмереж, залишаючись невирішеними та зазвичай невідрефлексованими.

В середині вересня палала тема київського костелу, бо буквально палав сам костел. Вогонь знищив унікальний орган і пошкодив споруду, на фоні якої так люблять фотографуватися користувачі Instagram. Український бізнес жваво відгукнувся на трагедію — парад гучних заяв та пожертв на відновлення пам’ятки видався пишним і таким же унікальним для України, як згорілий орган. Гуртом зібрали більше мільйона євро — нечувана щедрість свідомого (і небайдужого до цілющого впливу правильного піару) бізнесу.

Минуло три місяці. Чи не найбільш європейський елемент столичної архітектури наразі огороджений сумним зеленим парканом і притрушений пилом забуття. Президент наказав відремонтувати споруду ASAP, і її позачергово включили до програми Велика реставрація. Парафія костелу на своїй Facebook-сторінці радіє з приводу досягнення домовленості із Міністерством культури та інформаційної політики щодо передачі будівлі в ексклюзивне користування релігійної громади, тоді як у публічній комунікації Міністерства не знаходимо жодних згадок про таке рішення, а пожертви на реставрацію погорільця збирає Державна організація Національний будинок органної та камерної музики України.

Читайте також:

Минуло три місяці після пожежі. Настав час визначитись, кому належить костел Святого Миколая — всьому Києву чи релігійній громаді — колонка

Вцілілий вівтар і згорілий орган. Головні факти і цифри про пожежу в столітньому костелі Святого Миколая в Києві

Тож поки не доведено зворотне, питання подальшої долі простору, який наразі є чи не єдиним прикладом спільного використання об’єкту релігійною та світською громадами міста, залишається не вирішеним. Замість того, щоб розвивати цю унікальність, ми бачимо спробу знищити її, ліквідувавши громадську та культурну складову. Розвиток подій іде за схемою «віддати кращому батькові»: це коли на рівні держави приймається просте, як двері, рішення — віддати та забути, і тим вкотре підтвердити свою неспроможність мислити стратегічно і небажання жити і діяти по-новому, як того вимагає час.

Економісти волають про те, що культура — це третій фактор впливу на примноження суспільного блага разом із працюючими інституціями та наявними ресурсами (читайте «грошима»). У випадку із київським костелом маємо ситуацію, в якій є надані бізнесом ресурси і низка зацікавлених інституцій, та поміж слабкою культурною (Дім органної музики) та сильною релігійною ухвалюється рішення на користь останньої, ігноруючи перспективи розвитку проєкту у новому, суспільно корисному напрямку. Бо католицький храм буде місцем взаємодії католицької громади, яка підпорядкує цей простір своїй релігійній оптиці, і всі інші стануть у ньому гостями.

Бельгійський дослідник Паскаль Гілен у своїй книзі Спільне місто говорить про організацію просторів спільного користування, піклування і взаємодії, що відповідають логіці майбутнього. Майбутнього, яке вже настало — тут і зараз, із шерінговою економікою і політикою common cities. Наразі костел уже є публічним простором, до збереження якого доєдналось багато людей. Вони усі мають бути почутими. В цьому місці має бути життя — концерти, виставки, лекції. Як формувати цю подієвість, якщо завдання — посилити взаємодію громад та довіру між ними?

Існує перевірене рішення — публічні місця можуть працювати на принципах асамблеї. Наприклад, місце, яке може функціонувати 15 годин на добу, і вони можуть розподілені між тими ініціативами, які існують у міському просторі, але не мають місця для проведення власних заходів. Алгоритм дій простий: оголошується відкритий конкурс, і усі, хто на нього подався, включно із католицькою громадою, делегують своїх представників до асамблеї, яка й вирішує, як буде облаштований цей простір. Обравши найбільш релевантні проєкти, громади, які за ними стоять, домовляються між собою про спільне використання місця і правила співжиття.

Читайте також:

Минуло три місяці після пожежі. Настав час визначитись, кому належить костел Святого Миколая — всьому Києву чи релігійній громаді — колонка

Євгенія Мазуренко Що показала пожежа у костелі Святого Миколая

Треба зробити так, аби костел був корисний максимальній кількості людей, і щоб ніхто не почував себе тут на чужій території. Наповнити різним сенсами, ідеями, зв’язками та думкам, у тому числі і для католицької громади. Зробити його місцем домовленості і плідного співіснування — місцем зустрічі для всіх, хто воліє домовлятися про співіснування та співтворення нової культури взаємодії спільнот у Києві.

І якщо держава бере на себе фінансування повної реставрації споруди, то кошти, зібрані благодійниками, логічно направити на наповнення цього простору змістом, підтримку громадських ініціатив та фасилітацію експерименту з шерінгу простору. Бо, погодьтеся, де ще це починати робити, якщо не у місці, чия «намоленість» оцінена киянами у 1 мільйон євро?

Спроможності суспільства розвиваються лише у взаємодії, відтак нам необхідні місця для неї. І чим їх більше, тим краще.

Минуло три місяці після пожежі. Настав час визначитись, кому належить костел Святого Миколая — всьому Києву чи релігійній громаді — колонка

Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Київ Щоп’ятниці, дайджест столичних новин за неділю та афіша кращих подій Києва підписатися Щоп'ятниці Редактор: Олександр Стрельников
Источник

Leave A Reply

Your email address will not be published.