Чи «поріжуть» зарплати нардепам, скільки арештованих мільярдів стягне з РФ Україна і як діятиме «План Маршалла». Інтерв’ю з Олегом Устенком

Чи «поріжуть» зарплати нардепам, скільки арештованих мільярдів стягне з РФ Україна і як діятиме «План Маршалла». Інтерв'ю з Олегом Устенком

Автор: Олена Трибушна

Радник президента України з економічних питань Олег Устенко пояснює, чому страшні прогнози про «економічне піке» України восени не справдяться, що президент має відповісти на петицію про зниження зарплат народним депутатам, а також — коли РФ нарешті втратить здатність фінансувати війну через санкції.

З фахівцем поговорила Олена Трибушна, головний редактор та ведуча YouTube-каналу Є питання.

— Днями видання Financial Times дало тривожну оцінку економічній ситуації в Україні. Вони пишуть, що восени економіка України може ввійти в круте піке і уряд опиниться в ситуації, коли, я процитую, буде змушений обирати, кому платити зарплати — військовим чи медсестрам, а країна не зможе продовжувати війну. Ви людина, яка знає ситуацію зсередини. Наскільки цей прогноз близький до правди і чи є в уряду план протидії цим загрозам?

Відео дня

— Ми повністю розуміємо, що економіка країни у воєнному стані буде демонструвати падіння, це те, що зараз у нас і відбувається. Економіка падає, і падає достатньо глибоко. Приблизно половина нашого бізнесу або не працює на повну потужність, або працює декілька днів на тиждень, або скорочений робочий день, або взагалі знищені підприємства. Якщо 50% підприємств ненормально працюють, то, зрозуміло, іде економічне падіння. На третій тиждень війни вже було зрозуміло, що ми будемо падати. Єдине питання — яким чином будуть відбуватись військові дії. Якщо припустити, що вони будуть продовжуватись так, як зараз, я б сказав, що наша економіка продемонструє падіння в цьому році приблизно на 40%. Це дуже глибоке падіння, таке ми переживали лише на початку 90-х. Одразу зазначу, що незважаючи на це падіння, відразу після того, як настане мир на нашій землі, можна буде відбудовувати економіку достатньо швидко. Скажімо, за три роки ми зможемо вийти на той рівень, який був до початку військових дій.

Економіка не падає сама по собі. Якщо в тебе зруйновані підприємства, якщо підприємства не працюють повний робочий тиждень, якщо люди виїжджають з країни або є тимчасово переміщеними особами, зрозуміло, що в такому режимі знижуються доходи державного бюджету. Якщо в перший тиждень війни, в лютому, доходи залишалися на попередньому рівні, то вже в березні вони почали знижуватися, а в квітні було зрозуміло, що без додаткової допомоги союзників нам просто не обійтись.

Читайте також: НБУ прогнозує спад ВВП України більш ніж на 37%

Коли іде таке катастрофічне зниження доходів державного бюджету, ти повинен вживати негайні дії, які стабілізують фінансову ситуацію в країні. У перший і другий тижні були швидко прийняті рішення з приводу того, яким чином можна було б «почистити» державний бюджет. До війни ми прогнозували, що дефіцит держбюджету становитиме за цілий рік приблизно $7 млрд. Зараз місячний дефіцит — це $5 млрд. Не тому, що щось неефективно робиться, а тому, що йде війна.

Все, що можна було поставити на паузу, було поставлено, все, що можна було порізати, було порізано. Залишилось дві великі статті витрат. Усе, що стосується Збройних Сил, безпеки і оборони, було збільшено у порівнянні з тим, як прогнозувалось до воєнного стану. Друга стаття — все, що стосується соціальної сфери. Тобто зараз є лише дві великі програми, все решта — на паузі, там дуже незначне фінансування. І навіть у такому вигляді ми маємо $5 млрд дефіциту щомісяця. Ми б не вижили, якби не союзники, які негайно підставили плече.

Якщо вважати, що статус-кво, навіть такий поганий, буде зберігатись, то в принципі фінансуванням ми забезпечені. Бувають технічні проблеми, фінансування може йти не так швидко, не вкладаючись в графік, що дуже нервує наших урядовців.

Ми обов’язково зможемо виплисти. І навіть у такий шторм, який зараз іде по нашій економіці, просто семибальний — все одно, я б сказав, що судно з назвою «Україна» повністю можна навігувати. Його навігують і розуміють, яким чином керувати ситуацією та економікою. Що буде економічний колапс, як згадується в цій статті — я б точно не сказав, і це розуміють не тільки в нас в уряді, це розуміють всі наші союзники.

https://www.youtube.com/watch?v=KU9H2Ny-fQ4

— Є чутливе питання, яке донедавна Офісу президента не стосувалось, принаймні формально, але тепер стосується. Маю на увазі те, що нардепи нещодавно підвищили собі зарплати, і людей це обурює. На сайті Офісу президента зареєстрували петицію, де просять знизити депутатам зарплати до мінімальної, скасувати всі надбавки, щоб вони на руки отримували 6,5 тис. грн. Люди аргументують це тим, що тяготи війни мають відчути на собі всі, включно з нардепами. Що ви радили б президенту відповісти на це?

— Ви знаєте, що президент Зеленський завжди, навіть під час економічних зустрічей, все проєктує на громадянина, який отримує мінімальні доходи, і завжди говорить з приводу соціальної справедливості, і публічно, і непублічно. Те, що ця петиція зареєстрована, — це добре. Яке буде прийняте рішення, точно вам зараз сказати не можу, але я впевнений в тому, що президент Зеленський точно на боці народу, і якщо це дратує наших громадян, то я б вважав, що рішення буде прийнято саме на користь громадян.

Розумієте, економіка ще пов’язана і з соціальною сферою, і з політикою, і з загальним настроєм населення. Яким чином зараз можна погодитись на те, що ти підвищуєш доходи окремих груп громадян? Особливо, якщо мова йде не про наші Збройні Сили. Це ненормально. Правда має бути такою, що тяготи війни мають бути розподілені між всіма громадянами, і нардепи точно не мають права підвищувати собі заробітні плати.

— Чи існує цифра, в яку оцінюються збитки, що Росія вже завдала нашій економіці, і чи є у вас впевненість в тому, що ми зможемо за допомогою тиску Заходу стягнути з Росії ці гроші, наприклад, з тих заморожених активів за кордоном, на які вже накладено арешт? Чи це реально?

— Я б орієнтувався на $650 мільярдів — це сума прямих збитків України внаслідок війни, яку веде проти нас Росія. Але це не все. Є так звані непрямі збитки — це недоотриманий прибуток нашими підприємствами, це падіння нашого ВВП. За прогнозом цього року ми мали б зрости на близько 4%, додайте ще інфляцію, тобто наш ВВП мав би скласти приблизно $210 млрд, до речі, максимальний за всю нашу історію. У попередній рік у нас було майже $200 млрд — це був максимум з часів нашої незалежності. А тут у нас буде замість приросту у $20 млрд (це на інфляції скориговано, на всяк випадок — для дуже пильних) падіння у 40%. За один раз мінус $80 мільярдів, додайте знову інфляцію.

І так по всьому. По інвестиціях, які мали зайти і не зайшли, по сплатах податків, по всіх наших додаткових непрямих видатках. Я б орієнтувався тоді на цифру в $1 трильйон. Щоб компенсувати усі наші збитки, нам самим п’ять років працювати.

Читайте також:

Чи «поріжуть» зарплати нардепам, скільки арештованих мільярдів стягне з РФ Україна і як діятиме «План Маршалла». Інтерв'ю з Олегом Устенком

Є три варіанти. Як стягнути репарації за зруйновний російським вторгненням бізнес, не чекаючи на державу — юрист

Я б апелював до заяв, які вже декілька разів робив наш президент, що агресор повинен заплатити все до останньої копійки. Де він візьме ці копійки? В нього є $350 млрд заморожених активів ЦБ РФ, в нього є $150 млрд, які або вже під арештом, або на стадії розшуку і накладання арешту. $150 млрд — це так звана російська номенклатура і стара «совєтська» номенклатура повивозила кошти, на які накладають арешт. Тобто це разом $500 млрд. Цієї суми не вистачає, щоб повністю компенсувати наші збитки, але це не означає, що ти маєш отримати цю суму компенсації відразу. Відновлення країни, яке ми будемо проводити — воно ж не йтиме за один день. Далі вони матимуть якісь прибутки, частину яких можна буде стягувати на користь України. Різні механізми зараз проробляються.

Реально забрати ці гроші. Коли ми говоримо з вами про $350 млрд їх золотовалютних резервів — вони ж знаходяться, у більшості випадків, у країнах Великої сімки, а ці країни вже неодноразово підтверджували, що ці кошти мають надходити на користь України. Там є потреба в зміні національних законодавств, через що пройшла вже, наприклад, Канада. Цей досвід доводить, що можна арештувати ці активи, а потім передавати нам. Ми очікуємо, що такі зміни будуть відбуватись по всіх країнах, де є золотовалютні резерви Центробанку Росії. Це компенсація. Це не про те, що ми щось забираємо.

Далі. Не забувайте, що ми — країна-кандидат у члени ЄС, а країна-кандидат отримує так звані програми фінансової допомоги. Це десятки мільярдів євро. Коли Польща була країною-кандидатом у члени ЄС, вона отримала допомоги на більше ніж €100 млрд на той період. А тут мова йде про Україну — країну, економіка якої руйнується внаслідок війни.

Перспектива зрозуміла. Ми зможемо вилізти з цієї кризи, з цієї війни. Ми точно зможемо вийти переможцями, і за декілька років все буде оновлено. Інша річ, є багато питань і проводяться дискусії з приводу того, як проводити оновлення, що ми маємо відбудовувати? Чи ми маємо відбудовувати таке житло, яким воно було до війни, чи мають бути нові будинки? Зараз відповідь уже зрозуміла — це нові будинки, не просто більш комфортні, а й більш економічні, з високим рівнем енергоефективності, більш захищені з точки зору безпеки, наприклад, що стосується бомбосховищ. Чи хочемо ми відбудувати саме такі підприємства, які вони були до війни, чи нам треба будувати підприємства на новому рівні? Знову таки, відповідь зрозуміла.

— Те, про що ви говорите, у суспільній уяві існує як «План Маршалла для України». Це звучить так, що Україну «засиплють грошима». Насправді ж це ілюзія. Як буде це реально відбуватись? На яких умовах нам будуть давати ці гроші? Будуть інвестиції окремих країн чи гранти? І друге — чи не стане перешкодою для бажання країн світу підтримувати нас, інвестувати сюди, наша постійна проблема з корупцією. Епопея з призначенням керівника САП, яка нарешті закінчилась, — це ж просто квінтесенція всього цього. І це ж розуміють і бачать у всьому світі.

— Що стосується нашої відбудови, я вважаю, що $350 млрд ЦБ РФ і $150 млрд їхньої номенклатури — це просто наші кошти. Вони нам винні за все те, що вони зробили в нашій країні. Додатково треба буде ще стягувати з них кошти. Треба компенсувати наші збитки — це повністю зрозуміло, тут навіть не повинно бути жодних додаткових питань.

Читайте також:

Чи «поріжуть» зарплати нардепам, скільки арештованих мільярдів стягне з РФ Україна і як діятиме «План Маршалла». Інтерв'ю з Олегом Устенком

Павло Шеремета Привид бродить Україною. Привид плану Маршалла

Стосовно наших союзників. Коли ти даєш кошти, то, зрозуміло, що даєш їх під якісь програми. Я вважаю — і ця позиція також неодноразово артикулювалася з боку голови держави — має бути відкритий, повний контроль всіх грошей, які будуть використовуватися на відбудову України. Зараз Україна — це точно не та країна, яка була до 24 лютого. Народ, який пережив війну, просто не дозволить жодному уряду, жодному урядовцю маніпулювати з грошима. У всіх буде на руках калькуляція відбудови, буде зрозуміло, скільки коштів виділено, скільки вартує кожен окремий елемент, тобто громадський контроль більш ніж ретельний має бути — і він буде. Народ не дозволить робити щось неправильно, а ми знаємо, що може наш народ.

З точки зору наших союзників — було б дивно, якби вони погодилися просто видавати кеш, а тут — робіть все що хочете. Ні. Треба не лише фінансування від них залучати, не тільки їхню експертизу — потрібен і контроль з їхнього боку. Мені здається, що це нормальна практика, так працює будь-який бізнес. Чим ясніше буде ця ситуація, чим вони будуть більш обізнані в тому, що відбувається з кожним центом, який вони дають, тим краще буде і для них, для їхнього спокою, і для нас.

Читайте також: Україна може висунути звинувачення у воєнних злочинах проти керівників JPMorgan Chase, Citi та HSBC — радник Зеленського

Що стосується проблем з корупцією, я б вважав, що це питання має бути не просто під постійним наглядом з боку тих, хто завжди працював в цій темі, а під контролем кожного українського громадянина. Красти гроші на відновлення країни — це просто неприпустимо.

— Люди цього бояться, чесно кажучи.

— Ну, правильно, я розумію ці побоювання. Але я також розумію, що масштаб громадського контролю, який має бути, і про це говорить президент, не дозволить заявити, що Україна — корумпована країна. Я не вірю, що наш народ це буде толерувати. Думаю, що край корупції вже прийшов.

Читайте також:

Чи «поріжуть» зарплати нардепам, скільки арештованих мільярдів стягне з РФ Україна і як діятиме «План Маршалла». Інтерв'ю з Олегом Устенком

Для декого самозбереження важливіше, ніж втрата українських міст — Юрчишин про нового генпрокурора і неприємності у США через конкурс у САП

Там же не лише корупція. Там комплекс проблем, які в нас 30 років існують, — незахищеність прав власності. Якщо в тебе може в якийсь момент забрати твою власність рейдер-конкурент або силовик, як було раніше — прийшов, підкинув, підписав і все — тоді тобі треба йти в суд. А тут вже проблема не лише захисту прав власності, а судової реформи. Ці реформи потрібні не для європейців, які нас приймають, — вони, в першу чергу, для нас важливі. Ми ж самі хочемо з вами захистити нашу власність, ми хочемо прийти до суду, щоб не хабарі там роздавати, а щоб вони приймали справедливе рішення по закону. Все має бути по закону. Не може бути, що Шевченківський суд одне рішення приймає, а якийсь інший…

— …Окружний адміністративний…

— …приймає інше рішення. Такого просто не може бути. Це також проблема. Усі ці речі раніше функціонували чому? Тому що вони достатньо активно замощувалися корупцією. Це були головні проблеми, чому Україна завжди була недоінвестована, з недостатньо розвинутим бізнесом.

Я розумію всі переживання, які є у нашого народу, у громадських діячів, експертів і стосовно корупції, і стосовно судової реформи, антикорупційних прокурорів і всього іншого, але країна не та, що була до 24 лютого. Навіть подивіться на сприйняття суспільством політиків, які піаряться на допомозі армії, людям, переселенцям — це огидно сприймається.

— Я з вами згодна, що народ не буде цього толерувати. А чи є у вас впевненість в тому, що владу війна змінила настільки, що ми нарешті зможемо провести судову реформу, відчепитись від антикорупційних органів і дати їм працювати? Чи змінила війна політиків?

— Політик зараз в якій ситуації? Або він приймає правила гри, які вже встановлено народом… Не він же встановлює ці правила — він може пригальмувати один напрямок, інший напрямок, в нього, напевно, є якісь вигоди, які він може отримати, але це не означає, що це може в принципі існувати. Ми — країна-кандидат в члени Європейського Союзу, ми всі хочемо туди. Ми знаємо, що ми повинні зробити, щоб стати членами ЄС — і уявіть собі, що Верховна Рада бере і не голосує за ті правильні ініціативи, які дозволяють нам стати повноправним членом. Що буде з політиком, змушеним виходити на публіку і говорити, чому він за це не голосує? Не буде наш народ такого терпіти.

Навіть якщо політики не хочуть змінюватись, народ їм просто допоможе змінюватися так, що навіть цей політик може собі і не уявляти, на якій швидкості можуть відбуватися його ментальні зміни. Якщо він хоче вижити — а всі ж хочуть вижити, то буде так робити, як йому буде говорити його виборець.

— Або його інстинкт самозбереження.

— Так, так. Хочеш жити — маєш робити те, що тобі буде говорити твій народ, твій виборець.

Чи «поріжуть» зарплати нардепам, скільки арештованих мільярдів стягне з РФ Україна і як діятиме «План Маршалла». Інтерв'ю з Олегом Устенком

Устенко стверджує, що з Росії реально стягнути $500 млрд компенсації / Фото: Oleg Ustenko / Facebook

— Санкції щодо Росії. Є така думка, що силами тільки ЗСУ і західною зброєю Росію не довести до такого стану, коли вона не зможе вести війну, але на це здатні санкції. Як ви оцінюєте: яких санкцій ще не вистачає, щоб виснажити Росію настільки, щоб вона не могла вести війну? Що ще потрібно і коли може настати такий момент?

— Я сказав би, що санкції діють, але повільніше, ніж це очікувалося. Ситуація в російській економіці може зараз здаватися кращою, ніж у нас, але у нас після закінчення війни є можливість відбудувати нашу економіку за три роки і далі забезпечувати економічний стрибок, ми можемо бути і будемо нормальною країною. Для РФ ситуація загнана в кут. Навіть якщо в цьому році вони знижують свою економіку на 5—10% — це буде продовжуватись не один-два-три роки, а десятиріччя. Можна уявити, наскільки може знизитись їх економіка до того періоду, коли вони знайдуть нову рівновагу. Приклад, який би я застосував, — Іран. Санкції на нього були накладені в 1979 році, більше ніж 40 років тому. Якщо ви подивитесь на рівень життя в Ірані, то побачите, що зараз вони живуть гірше, ніж у 1978 році. Така сама доля очікує і Росію.

Головна санкція, на яку б я очікував би зараз, — це удар по їх нафтовому бізнесу. Він дає їм можливість заробляти приблизно $1 млрд на день. В попередньому пакеті санкцій було сказано, що буде накладено повне ембарго на російську нафту, але в кінці цього року. Нас у Києві це не влаштовує. Якщо пів року залишилось, то дати їм можливість заробити ще $180 млрд? Тому зараз вже з трьох столиць були заяви, що потрібно застосувати обмеження ціни на нафту. Зараз обговорюється ціна у 40—60 доларів за барель — це майже вдвічі обмежує те, що вони зараз отримують від продажу нафти. Це вище, ніж собівартість видобутку цієї нафти, але доходи Росії зменшаться катастрофічно.

І Росія — це не Україна, яку фінансують союзники. У перших пакетах санкцій Росію позбавили можливості вийти на зовнішній ринок, а якщо ти не можеш вийти на цей ринок і отримувати там кошти, то що ти будеш робити у цьому випадку? Можна друкувати кошти. Залучаєш друкарський верстат, розкручуючи галопуючу інфляцію, а потім і гіперінфляцію. Вони можуть намагатися боротися з цим явищем за рахунок обрізання видатків державного бюджету, але які видатки вони можуть порізати? Військові — я не впевнений, що вони захочуть, якщо тільки не демілітаризуються. Соціальні видатки різати важко, але вони, імовірно, зможуть це зробити, бо можуть просто закручувати додатково гайки, не дивлячись на те, що продуктів у холодильнику звичайного росіянина буде ставати все менше.

Читайте також:

З цієї точки зору санкції працюють і будуть працювати ще довго. Але навіть не це вбиває російську економіку. Економіку будь-якої країни вбиває її відрізаність від нормального світу. Вони десятиріччя не зможуть залучати нові технології. Можна намагатись щось вкрасти, скопіювати, але воно буде гіршим. Ти витрачаєш час і ресурси, щоб щось скопіювати.

Ну і скажіть, хто в здоровому глузді, який інвестор, який бізнес прийме рішення навіть у повоєнний період прийти в російську економіку? Хто зміг покинути той ринок — він його покинув. Хто не зміг, він там знаходиться зі своїми активами у підвішеному стані, але щойно з’явиться перша можливість, він буде виходити з того ринку. Ніхто новий туди не прийде. Країна просто одним рішенням повністю зруйнувала майбутнє не одного покоління. Це те, чого дійсно хотів звичайний росіянин? Чи варто було підтримувати ту лінію партії, яка проводилась? Розплата за все буде, вона буде дуже важка і дуже тривала. Якщо порівнювати нашу економіку і їхню, то, так, ми страждаємо набагато більше, нашу економіку знищує агресор, але світло в кінці нашого тунелю видно. Тільки війна закінчується — і це світло буде швидкими темпами наближатися до нас. А в них цей тунель іде через декілька колін і вигинів, і ти не бачиш того світла в кінці… Проблема головна в тому, що вони не зможуть вийти з цієї ситуації, бо більше шансу на нормальний розвиток не буде впродовж десятиріччя. Це неможливо об’єктивно. Одна помилка вартувала життя для багатьох родин у РФ на декілька поколінь вперед. Ось це розплата.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Источник

Leave A Reply

Your email address will not be published.