За кілька днів до старту. Нова процедура перенесення мобільного номера опинилася під загрозою

Позиція

За кілька днів до старту. Нова процедура перенесення мобільного номера опинилася під загрозою

З 1 грудня в Україні має запрацювати спрощена процедура перенесення номера телефону при зміні оператора (MNP). Ця дата мала стати початком повноцінного функціонування MNP в Україні та новим розділом в історії мобільного зв’язку країни. Але за кілька днів до старту нова процедура під загрозою. Хто виграє від того, що MNP недоступна для більшості українців?

Послуга перенесення номера (Mobile Number Portability, MNP) — послуга портації (переходу) абонента від одного оператора мобільного зв’язку до іншого з повним збереженням номера.

Популярність MNP коливається від 1 до 21% від загальної кількості активних абонентів у різних країнах у перші роки після запуску. Наприклад, у Великій Британії за перші два роки нею скористалися понад 5% абонентів, у Данії — близько 18% за кілька років, а в Україні з травня 2019 року — лише 0,3% від загальної кількості активних абонентів мобільних операторів. Проте MNP — це не кількісні показники, і оцінювати ефективність послуги слід за якісними показниками.

«Якісні показники полягають у розвитку конкуренції та наданні свободи споживачеві у виборі оператора. Саме запровадження послуги MNP стимулює впровадження нових тарифних планів, боротьбу за абонента кожним оператором і сприяє нормальному розвитку ринкового середовища в телекомунікаційній галузі», — наголошував у 2019-му на той момент член Національної комісії, яка здійснює держрегулювання у сфері зв’язку та інформатизації (НКРЗІ), Володимир Гресько.

Насамперед послуга MNP надає абонентам свободу вибору, пояснюють у lifecell. Оператор вважає, що MNP сприяє конструктивній відкритій конкуренції, інноваціям на телеком-ринку та гарантує його подальше зростання. Від цього виграють насамперед абоненти — MNP дозволяє більше не боятися втратити номер при зміні оператора, тому мобільникам доведеться активно долучитися до боротьби за клієнта з новими тарифами та пропозиціями, новим рівнем сервісу.

MNP не для всіх

Сьогодні MNP доступна практично у всіх розвинених країнах світу, причому більшість із них запустили послугу ще до 2009 року. Так, MNP запустили в США у 1999 році, в Австралії та Швеції — у вересні 2001 року, у Польщі — у лютому 2006, Румунії — жовтні 2008, Молдові та Росії — наприкінці 2013 року. Планувалося, що українським абонентам вона також стане доступною ще наприкінці 2013 року, але тоді послалися на «неготовність» обладнання. Пізніше до питання поверталися у 2015−16 роках, але через скандал із закупівлею обладнання для впровадження послуги та затяжних судів процес був заморожений.

Запустити MNP в Україні вдалося лише у травні 2019 року. Однак і тут не обійшлося без «нюансів»: через спеціальні сигнали користувачеві було незручно дзвонити на перенесені номери, а сама процедура перенесення номера прописана так, щоб абоненту було максимально некомфортно переходити від оператора до оператора.

За кілька днів до старту. Нова процедура перенесення мобільного номера опинилася під загрозою

Фото: depositphotos

Та й оператор може з низки причин відмовити абоненту: за даними Національної комісії, що здійснює держрегулювання у сфері зв’язку та інформатизації, лише 58% заяв на послугу перенесення номера задовольняються операторами телекомунікацій. Статистика регулятора показує: з моменту запуску послуги абоненти подали 285 тисяч заяв на перенесення номера до іншого оператора, з яких 166 тисяч номерів було перенесено.

«Це свідчить про наявність бар’єрів, які стримують надання послуги перенесення номерів і не дозволяють задовольнити попит споживачів на таку послугу», — зазначають у НКРЗІ.

Куди хочуть абоненти «великої трійки». Згідно зі статистикою НКРЗІ станом на 1 листопада 2021 року, за весь період дії послуги MNP оператор Vodafone Україна отримав 131 404 заяви від абонентів, які хотіли перейти до іншого оператора: абоненти «червоно-білих» планували перейти в Київстар (39 807 заяв), Інтертелеком (1024 заяви), ТриМоб (1050 заяв) і lifecell (89 523 заяви). Vodafone Україна перенесла 73 494 номери. До Vodafone Україна від інших операторів було перенесено 35 702 номери.

Київстар отримав 116 803 заявки від абонентів, які бажають піти. Абоненти хотіли зберегти номер та перейти на обслуговування у Vodafone Україна (31 506 заяв), Інтертелеком (1295 заявок), ТриМоб (668 заяв) і lifecell (83 334 заяви). Переніс же оператор загалом 68 307 номерів. До Київстару від інших операторів перейшли зі збереженням номерів 44 861 абонент.

Абоненти lifecell подали 30 471 заявку, щоб піти від нього до іншого оператора. Іти, згідно з заявками, планували до Київстару (16 723 заяви), Vodafone Україна (13 046 заявок), ТриМоб (319 заявок) та Інтертелеком (383 заявки). Оператор віддав конкурентам 21 342 номери. До lifecell перейшли 83 854 абоненти.

Нові правила: шлях до конкуренції та прозорого ринку

Щоб подолати бар’єри, у Нацкомісії вирішили змінити процедуру перенесення номера від оператора до оператора, давши абоненту більше свободи та максимально спростивши правила переходу.

Ключовою зміною можна назвати використання принципу єдиного вікна «One Stop Shop process».

За новими правилами, які набудуть чинності вже з першого грудня, буде спрощено порядок подання заяв на MNP, вдосконалено процес ідентифікації абонента та скорочено термін перенесення номера з трьох до одного робочого дня.

Ключовою зміною можна назвати впровадження принципу єдиного вікна «One Stop Shop process». Він передбачає, що абонент вирішує всі питання, пов’язані з перенесенням номера, шляхом звернення до одного суб’єкта — оператора-отримувача.

За кілька днів до старту. Нова процедура перенесення мобільного номера опинилася під загрозою

Фото: depositphotos

Крім цього, нова процедура буде доступна для абонентів, які отримують послуги знеособлено (анонімно). При цьому під час подання заяви на MNP одночасно здійснюватиметься реєстрація в оператора-отримувача (якщо абонент планує отримувати послуги не на підставі письмового договору). Раніше для перенесення номера анонімний абонент мав звернутися спочатку для реєстрації до свого поточного оператора, а потім ще й до нового оператора, що суттєво ускладнювало можливість споживача скористатися цією послугою.

При цьому базовий оператор припиняє обслуговування абонента на момент завершення перенесення номера.

«Зміни сприятимуть посиленню конкуренції на ринку послуг рухомого (мобільного) зв’язку, що має забезпечити підвищення якості телекомунікаційних послуг, які надаються споживачам», — упевнені у НКРЗІ.

Запуск може бути зірваний в останній момент

Проте з упевненістю НКРЗІ, як виявилося, можна посперечатися у суді: спрощену процедуру перенесення номера на сьогодні оскаржать у суді адвокати. Нині відомо про два судові позови, подані до Окружного адміністративного суду м. Києва. В обох справах позивачами є адвокати, які представляють власні інтереси як адвокатів (а не інтереси клієнтів) і намагаються довести суду, що їхні права були порушені у процесі ухвалення рішення, яким спрощено порядок MNP.

Так, у справі № 640/14003/21 позивач адвокат Дмитро Бут не погоджується з діями Державної регуляторної служби та Мін’юсту щодо погодження та реєстрації нової процедури перенесення абонентських номерів. 11 листопада ОАСК відмовив позивачу. Цікаво, що позивач залучив до участі у справі як Третю особу без самостійних вимог на стороні відповідачів Нацкомісію, а оператори lifecell і Київстар самостійно вступили у справу як треті особи на стороні відповідачів. Проте фактично Київстар, як пояснює один з учасників судового процесу, підтримав позицію позивача, не погоджуючись зі змінами, передбаченими рішенням НКРЗІ.

Схожа ситуація — і в іншій судовій справі (№ 640/13137/21). У ній позивач, також адвокат, Юлія Гончарук намагається оскаржити вже не дії ДРС і Мін’юсту, а саме рішення НКРЗІ про спрощення послуги MNP.

У цьому судовому спорі також беруть участь оператори Київстар і lifecell. Спочатку вони вступили у справу як треті особи без самостійних вимог на стороні Відповідача (НКРЗІ), однак у підготовчому судовому засіданні 15 листопада Київстар визнав, що підтримує позицію позивача, а не відповідача, тому суд змінив його процесуальний статус і перевів на бік позивача.

Наступне підготовче судове засідання у цій справі призначено на понеділок, 29 листопада. Ймовірно, розгляд навколо MNP триватиме як мінімум ще кілька місяців. Проте опитані автором юристи не виключають, що перед запуском нової процедури перенесення номерів позивач у справі № 640/13137/21 та учасники, які підтримують його позицію, можуть просити суд заблокувати набуття чинності нового порядку перенесення номера — до кінця судового спору.

Це ставить під загрозу право всіх абонентів вчасно скористатися спрощеною процедурою перенесення номерів, що відповідає найкращим європейським практикам.

Источник

Leave A Reply

Your email address will not be published.