Тарифи змінилися. Співвласник Uklon про роботу під час війни, зарплати і масштабування бізнесу за кордон — інтерв’ю

Ексклюзив НВ

Тарифи змінилися. Співвласник Uklon про роботу під час війни, зарплати і масштабування бізнесу за кордон — інтерв'ю

Автор: Олександра Нєкращук

Сергій Смусь розповідає, чому Uklon до останнього працював у Херсоні та Маріуполі, як зберегти команду і на що йде $1 млн при виході в нову країну

Мільйони українців втратили роботу після вторгнення Росії в Україну, свідчить квітневе опитування соціологічної групи Рейтинг. Альтернативою для багатьох стала робота в службах таксі — пропозиція у багатьох українських містах, зокрема, і на заході країни, перевищує попит. Це позначається на заробітках водіїв і сервісів — українці рідко підвищують плату та їздять за базовими тарифами.

Відео дня

Uklon — один із небагатьох, хто не припиняв роботу навіть у найскладніших містах і зараз, за даними monobank, є лідером у своїй категорії. Хоча конкуренти — Uber и Bolt — готові з цим посперечатись. В інтерв’ю НВ Бізнес співвласник Uklon Сергій Смусь розповів про роботу під час війни та плани закордонної експансії. Війна їх корегує, але не відміняє.

Воєнні дії вплинули на всі бізнеси в Україні. Як вони вплинули на Uklon?

Як і в інших, ми маємо серйозне падіння. Квітень 2022 року до квітня минулого року кількість замовлень скоротилася на 44%. У березні взагалі було критичне падіння рік до року на 60% Якщо порівнювати березень із лютим цього року, то кількість поїздок через наш сервіс скоротилися в 3 рази.

Читайте також: Друге коло. Чому на АЗС все ще є черги та коли зникне дефіцит бензину та дизпалива в Україні

Ви втратили якісь міста через початок війни?

Сервіс не відключали ніде та продовжували працювати у всіх 27 містах. А на початку травня запустилися у новому 28-му — Кам’янець-Подільський. У перші дні після початку війни встановили нульову комісію, щоб водії охочіше виконували замовлення, допомагали людям, були сотні запитів на евакуацію, трансфер волонтерів і доставку їжі та необхідних речей для захисників країни.

У Маріуполі сервіс працював, хоча нам все ж таки довелося його відключити після внесення змін до Закону України про тимчасово окуповані території у зв’язку з розв’язаною повномасштабною війною росії. Але практично з перших тижнів війни замовлень не стало, місто зруйноване. Також 1 травня нам довелося призупинити свою діяльність у Херсоні та області. А до того ми до останнього працювали у тимчасово окупованому Херсоні. Зрозуміло, що там не було довоєнних обсягів, але люди все одно користувалися нашими послугами. Херсон — це Україна, і вірю, ми ще повернемося до наших користувачів там.

У сильно постраждалому Харкові Uklon також працює. Замовлень небагато, але вони є. Чернігів почав відновлюватися, там теж люди користуються Uklon. Динаміка у Чернігові дуже хороша, за квітень місто вже набрало 60% довоєнних обсягів замовлень.

У вас не було ідеї відключитися на тимчасово окупованих територіях?

Ми — українська компанія, завжди працювали для українців. Ці міста — Україна, там мешкають наші люди, наші клієнти, які користуються нашою послугою. Як можна позбавити їх можливості добиратися з точки А до точки Б? Це буде, мабуть, дивно.

Навпаки, українські компанії мають підтримувати мешканців цих міст. Якщо їм потрібно евакуюватися, то як це зробити, якщо немає автомобіля? Сервіс має продовжувати працювати наскільки це можливо з урахуванням законодавства України. Якщо говорити про наших конкурентів, у перші дні війни вони скрізь відключилися, і що?

Зараз повернулися?

Починають повертатися.

Українці втрачають роботу через війну в Україні. Чи стає більше водіїв у службах таксі?

Так. Нині динаміка зростання замовлень значно поступається приросту активних водіїв. Справді, багато приватних водіїв приходять до нас і хочуть співпрацювати, оскільки вони втратили свою основну роботу. Наприклад, у Києві в нашому застосунку зараз стільки ж автомобілів, як і до війни. Але замовлень — на 45% менше.

Ви казали, що встановили нульову комісію водіїв. Вона вже повернулася до довоєнних показників?

Є міста, де досі діє нульова комісія — там, де йдуть активні бойові дії — наприклад Харків, Миколаїв. У решті міст вона коливається від 10 до 17%, як і до вторгнення. Поступово ми почали відновлювати комісію, насамперед повернули її у західних регіонах. Ми маємо велику команду, близько 500 осіб, ми хочемо її зберегти. А ще наші волонтерські поїздки до прифронтових міст для потреб ЗСУ, ТрО, лікарень, волонтерів. Це вже 12500 поїздок, 330 тис. доставлених порцій їжі та 11 тис. літрів пального для потреб захисників. Ці поїздки покриваються за рахунок компанії, і ми хочемо продовжувати це робити далі.

Після початку війни до західних регіонів приїхали мільйони переселенців. Чи зросла активність на заході країни?

За перші два-три тижні після початку війни багато водіїв зверталися до нас із проханням перереєструвати їх з Києва до Львова або з Харкова до Чернівців. Спостерігалася серйозна міграція водіїв. Попит на заході країни теж почав зростати. Але, якщо говорити про Львів, то за обсягом замовлень він був четвертим містом після Дніпра, Одеси. Зараз Львів став другим, лідирує все одно Київ. І столиця зростає.

У яких містах змінилися тарифи на таксі

В Україні різко подорожчало пальне. Як сильно зросли тарифи?

В Україні склалася унікальна ситуація. Якщо подивитися і порівняти нинішній середній чек із довоєнним, то зараз він нижчий. Поясню чому. Частина замовлень змістилася на захід України, де відстані невеликі та вартість поїздки нижча. Пропозиція зараз вища, ніж попит. У цьому сенсі у нашому сервісі прозорий механізм — підвищується попит, спрацьовує коефіцієнт, ціна на поїздку підвищується. До того ж, клієнт сам може підвищити ціну, щоб швидше знайти авто і поїхати. А хтось хоче заощадити та готовий почекати.

Якщо раніше, навіть за тих тарифів, які ніхто не піднімав, спрацьовували коефіцієнти в години пік, то зараз усі їздять за стандартними тарифами. Якщо говорити про всю Україну, то тариф не зріс. У Києві він збільшився у середньому на 20%.

Читайте також: Прощавай, Газпроме. Російські компанії йдуть з міжнародних фондових бірж

Який у вас розмір середнього чека зараз?

У середньому в Україні він становить 100−106 грн.

А торік?

Більше. 110−115 грн.

Ви кажете, що важливо зберегти працівників. Що ви для цього робите?

Насамперед наприкінці лютого ми провели всім виплати за лютий і почали думати, що робити далі. Ми збиралися проводити експансію. У частину країн хотіли вийти самостійно, частину країн — запустити у партнерстві, наприклад, за франшизою, яку теж готували. Гроші, які ми мали, можна назвати їх подушкою, резервували для подальших інвестицій та виходу в інші країни. Вони нам допомогли, але виплати команді все одно довелося зменшити на 20%. Я дуже вдячний команді, що всі сприйняли це нормально. Це не стосується тих наших колег, які пішли до ЗСУ чи ТрО. Вони отримують винагороду у повному обсязі. Також забезпечуємо їх необхідними речами, амуніцією, медичними препаратами.

Чи підсилили ви перевірку нових водіїв з огляду на те, що під їх виглядом на роботу можуть влаштовуватися ворожі ДРГ?

Ще за два-три роки до війни ми почали працювати з YouСontrol. Перед підключенням до сервісу всі водії проходять багатоетапну перевірку, зокрема, перевіряються стан авто та особисті дані через базу МВС України та YouControl про наявність судових справ. Крім того, проводиться співбесіда та рекомендації щодо надання сервісу, зокрема водій проходить співбесіду на знання мови. Останні два роки не співпрацювали з людьми, які не можуть надавати сервіс українською, які не мають посвідки на проживання тощо.

Ми співпрацювали з органами влади до війни, допомагали їм виявляти злочинців. У нас є окремі чати, в які нам надсилають офіційні запити. Здебільшого це стосується кримінальних справ. Я не можу сказати, що таких запитів було багато, але вони надходили.

Тарифи змінилися. Співвласник Uklon про роботу під час війни, зарплати і масштабування бізнесу за кордон — інтерв'ю

Uklon до останнього не відключав сервіс у Херсоні та Маріуполі, каже Сергій Смусь. / Фото: прес-служба Uklon

Як Uklon має намір розвиватися за кордоном

Ви згадали, що маєте намір виходити на нові ринки. Плани залишилися в силі? Які країни розглядаєте?

Я не хочу називати конкретних країн. До війни ми досліджували ринки понад 10 країн, виділили шорт-лист. Якщо говорити про континенти, то це кілька країн у Африці та кілька пострадянських країн. Як ми обираємо регіони для розвитку та на які фактори звертаємо увагу. Перше — це законодавчі норми щодо процедури відкриття компанії та правил роботи бізнесу. Друге — конкурентне поле. Третє — зважаємо на обсяг ринку, середній чек, бо від нього залежить розмір інвестицій. Всі ці фактори уважно вивчаються та приймаються рішення — виходити на ринок чи не виходити. Розвиток бізнесу в країнах з великим населенням і великим обсягом ринку окупається набагато швидше.

Про які мінімальні інвестиції йдеться при виході до нової країни?

Мільйон доларів. Основні інвестиції йдуть у просування, CRM-активності, дисконту клієнт і бонусну програму водіїв. Багато витрачаємо на діджитал-канали, які дозволяють залучати нових клієнтів. Потрібна активність у медіа, коли компанія приходить на новий ринок, її ніхто не знає.

Основна мета — вийти в операційний прибуток і потім реінвестувати кошти на розвиток бізнесу. Через це точка окупності розтягується, бо вихід на операційний прибуток не означає, що бізнес починає заробляти. Якщо говорити про Uklon, то більшість коштів компанія щомісяця реінвестує. І це нескінченний процес, якщо хочеш займати лідерські позиції на ринку.

Читайте також: Понад сто автомобілів, шість компаній. Суд заарештував усе майно родичів Медведчука та Козака

Який термін окупності на ринках, які ви розглядаєте?

Чотири-п’ять років.

Скільки часу минуло, перш ніж Uklon в Україні став приносити прибуток?

Мені важко відповісти на це запитання просто тому, що Uklon народився тут у Києві в межах іншого IT-проєкту та фінансувався він із коштів цієї компанії. Спочатку над розвитком Uklon працювала команда з дев’яти осіб, і це був просто новий проєкт усередині IT-компанії. Коли Uklon з’явився в Україні, аналогів у нього не було і сервіс легко розвивався за мінімальних інвестицій — у нас не було маркетингу, функціонував лише діджитал.

Зараз, наприклад, одна з найбільших статей витрат в Uklon — це маркетинг.

Це я до чого говорю? На кожному ринку, куди ми хотіли б вийти, є конкуренти, які працюють там шість-сім років. Їх усі знають. І не можна просто так прийти і безкоштовно або за мінімальних інвестицій отримати певну частку ринку.

Дуже важко зараз говорити, як швидко окупився Uklon. Але, гадаю, швидко просто тому, що ми були одні на ринку і не було інших альтернатив.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Источник

Leave A Reply

Your email address will not be published.