Правила чотирьох. Головні принципи роботи топ-менеджерів МХП

Спецпроект

Правила чотирьох. Головні принципи роботи топ-менеджерів МХП

Топ-менеджери МХП керують масштабною трансформацією однієї з найбільших агрокомпаній в Європі. Якими принципами керуються нові топ-менеджери МХП Микола Такзей, Дмитро Морозов, Олексій Решетняк та Олексій Безуглий

Юрій Косюк,

засновник МХП

Трансформація бізнесу — це головне, над чим працюють топ-менеджери компанії МХП на чолі з Юрієм Косюком. Зробити глибинні зміни в холдингу, де працюють майже 28 тис. осіб в Україні і десь 4 тис. співробітників за кордоном, і поставити на чільне місце споживача, з його потребами, а також спробувати вирішити його проблеми — не просте, але цікаве завдання. Споживачі хочуть менше часу витрачати на приготування їжі, і цей тренд зрозуміли в компанії. «Час найцінніший ресурс, який неможливо повернути. І я б хотів, щоб ми менше часу витрачали на рутину, а більше один на одного, на спілкування і радість», говорить засновник МХП Юрій Косюк.

Крім Юрія Косюка, над трансформацією бізнесу працюють всі топ-менеджери МХП. Четверо з них розповіли про те, якими принципами вони керуються в своїй роботі.

Микола Такзей,

Директор Департаменту інновацій

Мета нашого Департаменту — прискорити трансформацію МХП із сировинної компанії в екосистему продуктів, сервісів і бізнесів для поліпшення життя людей. Коли ми говоримо про інновації — ми говоримо про перетин трьох площин. Перша з них — це клієнт, його реальні потреби або бар’єри, який він хоче подолати для вирішення свого завдання. Друга площина — це технології, тобто наскільки продукт або рішення може бути технологічно реалізованим. І третя площина — це бізнес. Якщо ми створюємо технологічний продукт, який вирішує завдання клієнта, але при цьому бізнес не виграє — який у цьому сенс? Якщо ми можемо створити технологічний продукт і від цього виграє бізнес, але це нікому не потрібно — який у цьому сенс? Якщо ми вирішуємо завдання клієнта, від цього виграє бізнес, але рішення технологічно неможливо реалізувати — який у цьому сенс? Тому наші інновації знаходяться на перетині трьох площин — клієнт, технології та бізнес. Вибудовуючи логіку і філософію інновацій в такому ключі, з’являється три основних принципи ведення бізнесу. Перший — проактивність. Це означає, що ми дивимося вперед, передбачаючи або аналізуючи ті завдання і потреби, які є у клієнта, і створюємо рішення. Другий — швидкість. Ми працюємо через експерименти, через гнучкі принципи. Намагаємося мінімізувати термін розробки нових продуктів. Нам важливо швидше вийти на ринок, отримати зворотний зв’язок, протестувати, провести експеримент і після цього вирішувати — чи хочемо ми масштабувати цей продукт чи ні. Третій — співпраця. У кожен свій проект ми залучаємо колег з інших департаментів, щоб спільно обмінюватися думками, працювати над рішеннями. Але мені здається, що цього теж недостатньо. За статистикою лише 40% найбільш просунутих, великих американських компаній на ранніх стадіях долучають своїх клієнтів до створення рішень. Цього замало. Перед нами постає амбітна мета перевинайти себе як компанію і бізнес-модель. Клієнтоорієнтованість, сміливість в експериментах, готовність спробувати нове і сміливість ставити під сумнів звичний порядок речей — це наші найважливіші принципи. Їх ми і дотримуємося в Департаменті інновацій.

Дмитро Морозов,

Директор Департаменту розвитку бізнесу клієнтів

У будь-якій компанії потрібно працювати так, ніби це твій власний бізнес. Тільки при такому ставленні до поставлених завдань можна приймати по-справжньому зважені і при цьому сміливі рішення, які дають бізнес-ефект. А не тому, що так прийнято, мені так сказали або, найгірше, так буде простіше. Таке ставлення до роботи не дозволяє домагатися дійсно хороших результатів. У мене є один хороший знайомий — досить успішний підприємець. На моє запитання: «Що є найважливішим фактором, що рухає тебе вперед?», — він відповів і просто, і складно: «Те, що я роблю сьогодні, які рішення я приймаю, прямо впливають на те, як буде розвиватися мій бізнес завтра і на скільки успішними будуть люди, які зі мною працюють. Це дуже мотивує мене ставати краще кожен день». Але така позиція важлива не тільки тоді, коли ти власник бізнесу. Коли ти працюєш в компанії, яка довірила тобі хай навіть невелику ділянку роботи — стався до роботи так, ніби це твій бізнес, і тоді компанія буде тебе по-справжньому цінувати. Люди, які кажуть: «Ну звільнять, ну знайду іншу роботу», і тому байдуже ставляться до виконання завдань або працюють не з повною віддачею — для мене «не близькі за духом», і це, м’яко кажучи.

Нас беруть на роботу за наш мозок. Потрібно сміливо говорити про те, що думаєш, і аргументовано відстоювати свою точку зору. Співробітник може бути неправий, в цьому нічого жахливого немає і його можуть переконати. При цьому і керівник може помилятися, і якщо йому ніхто про це не скаже — буде гірше всім. Але людина без позиції, без стрижня, тим більше в бізнесі, який пов’язаний з продажами, — це фахівці середнього рівня. Ми очікуємо, що співробітники будуть приносити «додану вартість» компанії своїми навичками, інтелектом і проактивною позицією.

Нас беруть на роботу за наш мозок. Потрібно сміливо говорити про те, що думаєш, і аргументовано відстоювати свою точку зору.

Я не беру на роботу просто виконавчих людей. Мене цікавлять фахівці, які мають свою точку зору, відстоюють її, можуть чогось навчити. Вони необхідні компанії, яка ставить перед собою мету трансформуватися, розробляти інноваційні продукти. Такий фахівець має критично ставитися до самого себе, до будь-якого процесу і постійно сміливо висловлювати свої думки.

Я вважаю, що люди роблять бізнес, а не навпаки. У центрі будь-якої компанії повинні бути люди, які працюють як власники, вміють думати, пропонують ідеї, просовують бізнес вперед. Коли ми нещодавно запросили до нас в команду нових керівників управлінь в дирекції, я сказав, що можу пояснити, як система працювала раніше, як я вважаю, можна зробити систему кращою. Але це не означає, що вона має так працювати і далі або, що я однозначно маю рацію. У нових керівників є повноваження змінювати практично все. Але всі свої ідеї потрібно, звісно, захищати й аргументувати.

З безлічі різних тренінгів, книг з особистісного і професійного розвитку є одна з мого особистого топ-списку — авторства Стівена Кові «7 навичок високоефективних людей». І один з цих навичок дослівно перекладається як «Почни з кінця в своїй голові». Протягом усієї своєї кар’єри до МХП і в МХП, після приходу на нову посаду/роботу, я спочатку формулюю відповідь на питання — куди я веду цей бізнес і чому. Без цього розуміння можна загрузнути в операційних завданнях, в рутині, існує великий ризик втратити те, що важливо. Потрібно якомога детальніше описати кінцеву точку, яка може настати через рік або через п’ять років, і зрозуміти, куди хочеш привести людей і бізнес. І далі будувати всю роботу в цьому напрямку. Спочатку я формую таку думку для себе, а потім ділюся ним з командою, обговорюється і формується вже спільна мета. Через два-три місяці після приходу в МХП я сформував спочатку для себе довгострокове бачення розвитку каналу продажів франчайзинг. Коли відчув, що готовий, поділився ним з керівником, колегами, командою і франчайзі. У нас з’явилося розуміння, куди ми рухаємося, як має виглядати цей канал в майбутньому, які проекти та трансформації для цього необхідні. Чи будуть правки — однозначно, чи може бути зміна вектора — теж теоретично можливо, але на сьогодні вся організація чітко знає, куди і навіщо ми рухаємося, запущені необхідні зміни, проекти, з’являються нові ідеї і можливості, але всі вони споглядають в одному напрямку.

Критично важливо отримувати задоволення від того, що робиш. Це перегукується з тим, про що говорить Юрій Косюк в своїх публічних виступах і при особистому спілкуванні. І це одна з причин, чому я прийшов в МХП. Людина повинна кайфувати від того, що вона робить, як і з ким він працює, які у неї завдання і як вона їх вирішує. Я проти ієрархічних бар’єрів, відкритий до зворотного зв’язку від співробітників будь-якого рівня. І моє ставлення до співробітників не змінюється через негативні відгуки. У компанії має бути культура, яка мотивує людей вдосконалюватися, а не виконувати накази, процедури і загрузнути в рутині. Я вважаю, що емоційне вигорання настає тоді, коли людина робить роботу, яка їй не підходить і не приносить задоволення.

Олексій Решетняк,

Директор Департаменту інноваційних і діджитал-технологій

Коли я розповідаю про свої принципи роботи, я згадую відому фразу: «Люди — найголовніший ресурс підприємства». У мене є контрверсія, яка говорить про те, що люди — це і є підприємство. Якщо максимально абстрагуватися від ролі людини, яка до нас приходить, її досвіду, історії, а зрозуміти, що всі люди — з вищою освітою, зі своїм індивідуальним досвідом, унікальним колом спілкування, зі своїм хобі, тоді на рівні довіри виходить пробитися до цієї людини і починають відбуватися неймовірні речі. Ми розуміємо, наскільки кожна людина є цінною.

Усіх співробітників я поділяю на виконавчих і талановитих, і найскладніше знайти саме виконавчих. Зараз мало людей, які здатні зрозуміти, чому перед ними постає важливе завдання і потрібно виконати його. Є люди, які завжди вибиваються з будь-якої системи. І до цього можна бути готовим. Але результат роботи талановитих людей може бути несподіваним. Вони дивують. І мій другий принцип роботи полягає в тому, щоб комбінувати команду з виконавчих і талановитих людей.

Чому мені подобається працювати в МХП? Тому що МХП дозволяє «приносити людину на роботу». Якщо в більшості інших компаній кожного співробітника втілюють в якийсь шаблон, починаючи від корпоративного стилю одягу і закінчуючи культурою, то тут ми приносимо себе. Це дуже виграшна стратегія. Людина — це єдиний деномінатор всіх сфер бізнесу. І тому, коли ми працюємо з людьми, як з людьми, у нас усе виходить.

«Люди — це і є підприємство»

Будь-яку відсутність мотивації, талантів, навичок я називаю симптомами хвороби неуспішності. Я вірю, що це захворювання, і кожна людина може на нього захворіти. У цієї хвороби є симптоми, вони лікуються, якщо глибоко працювати з людиною. Крім одного винятку. Коли люди говорять неправду. Це смертельний діагноз. Людина, яка говорить неправду іншим, каже неправду собі. А отже, ніколи не зможе змінитися.

Якщо все під контролем, то ми дуже повільно біжимо. У сучасному світі неможливо все контролювати, і якщо ми точно знаємо, чого хочемо досягти, то наша планка встановлена низько. Невідомість, невизначеність, постійні зміни — це вже гаразд.

Є один принцип, запозичений у компанії Amazon, який мені дуже подобається. Всі знають, що помилятися добре, адже таким чином ми вчимося. У МХП теж є така культура. Ми нетерпимі, коли приховуємо помилки, оскільки це не дає можливості на них навчитися. Але я додаю важливу приставку: якщо ми в основному є правими. Якщо постійно помиляєтеся — це не про це.

Часто-густо виникає питання, як треба приймати рішення. Певний час тому в світі була популярна теорія, що треба керуватися чуттям. Потім з’явилася теорія, що потрібно покладатися на дані. Я вважаю, що рішення треба приймати на підставі здорового глузду. Я вірю в теорії, що з 90 млрд нейронами наш мозок настільки складний механізм, що здоровий глузд — це якийсь осад дуже непростого розумового процесу. Трапляється так, що здоровий глузд оперує категоріями за межами нашого чуттєвого досвіду. Це називається інтуїція.

Олексій Безуглий,

Керівник Департаменту маркетингу

Принципи — це свого роду навігація, яка дозволяє всім учасникам команди перебувати в єдиній парадигмі для досягнення намічених цілей.

Перші з моїх принципів — відкритість, чесність. Тільки так можна відчувати свободу і комфорт в роботі. І це дуже важливо, адже робота займає дуже велику частину нашого життя і, приходячи на роботу, хочеться перебувати з чітким розумінням реальності того, що відбувається. З людьми, які говорять неправду, нам не по дорозі.

Для мене вкрай важливо, щоб робота приносила задоволення, робила нас щасливими. Це поєднується з баченням Юрія Косюка і компанії МХП.

Ще один важливий принцип, який я сповідую в своїй роботі, — професіоналізм. Вважаю, що неможливо досягти видатних результатів на конкурентному ринку FMCG-товарів, якщо ти не професіонал у своїй справі і ми намагаємося зібрати в команду найкращих фахівців.

Важлива відповідальність. Всі члени команди повинні один на одного розраховувати, а всі обіцяні завдання необхідно виконувати. Я працюю за таким принципом: сподіваюся на своїх підлеглих, а вони — на своїх. І ми працюємо як згуртована команда, яка рухається в єдиному напрямку до нашої спільної мети. Також будь-який співробітник моєї команди може розраховувати на мене.

Для мене вкрай важливо, щоб робота приносила задоволення, робила нас щасливими. Це поєднується з баченням Юрія Косюка і компанії МХП. Якщо цього немає, отже, фахівцю необхідно щось змінювати в компанії, або працювати над собою. Щодень ми ходимо на роботу, проводимо тут багато часу і маємо отримувати не стрес, а задоволення від комунікації з колегами, від наших цікавих проектів. Обожнюю стан драйву і потоку в роботі, коли хочеш швидше побачити своїх колег і реалізовувати круті проекти.

Источник

Leave A Reply

Your email address will not be published.