Партнерський проект «З пістолетом наголо». Заправка знову стала рулеткою

Новини компаній

Партнерський проект «З пістолетом наголо». Заправка знову стала рулеткою

Чий А-95 кращий і де безпечно заправитися бензином

У розпал сезону відпусток Сергій Суховський об’їхав 8 найгарячіших областей України та відібрав проби бензину сорту А-95 — найпопулярнішого в нашій країні пального. Відтак віддав взяті проби в акредитовану лабораторію для проведення експертизи на відповідність нормативам профільного ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні ЄВРО. Технічні умови». На жаль, висновки невтішні — нам знову наливають бодягу.

Кого перевіряли

І це при тому, що безрідні заправки та інші noname-«наливайки» на кшталт підворітних діжок я ігнорував. В поле зору партнерського проекту «З пістолетом наголо» потрапили виключно «мережеві» АЗС (і «глобалісти», і «регіонали») всіх цінових діапазонів — від відвертих дискаунтерів до умовного «преміум» — мереж із привітними співробітниками і негостинними цінниками на стелах.

Партнерський проект «З пістолетом наголо». Заправка знову стала рулеткою

Фото: Сергій Суховський

Чому саме влітку

Традиційно саме зараз спостерігається сплеск продажів — він пов’язаний із сезоном відпусток. Більшість вітчизняних ритейлерів акумулюють прибуток саме в літній період. Одночасно збільшується шанс наразитися на «бодягу» — не просто на низькоякісне або контрафактне пальне, а саме на сурогатний «шмурдяк». Він виготовлений із заборонених в Україні компонентів і так само шкідливий і для вашого здоров’я, і для здоров’я вашого автомобіля.

Але нинішній рік — особливий. Ринок пального буквально закипає від інформаційних війн і негативних прогнозів. Банкрутство компанії WOG Ретейл, блокування роботи мережі Glusco за підозрою в торгівлі неякісним пальним, шокуючі експертизи палива, зупинка імпорту російського пального та різке зменшення імпорту білоруського. Плюс як завжди незграбна спроба держрегулювання роздрібних цін на пальне. Але почалося все зі стрімкого зростання тіньового ринку в середині минулого — на початку нинішнього року, коли в країну буквально ринув потік безакцизних розчинників. За допомогою цих фактично лакофарбових речовин на міні-НПЗ і нафтобазах вариться сурогат, який потім потрапляє в роздрібну мережу. І в наші легені.

«Консалтингова група А-95» Сергія Куюна з’ясувала, що зараз таких «самоварів» в Україні мінімум 25. І що один з найбільших ритейлерів країни — БРСМ-Нафта фактично перестала імпортувати А-95. На думку Сергія Куюна, БРСМ-Нафта «розганяє» низькооктанові бензини до рівня А-95. Яких у мережі тепер відразу три сорти та обсяги реалізації яких значно збільшилися. Але одна справа — аналітика, заснована на копирсанні у фіскальних документах, і зовсім інша — безпосередньо експертиза.

Партнерський проект «З пістолетом наголо». Заправка знову стала рулеткою

Фото: Сергій Суховський

Хто опинився в зоні ризику

Мої попередні проби А-95, А-92 і ДП, взяті в 2019 році у найбільших «мережевиків», особливих нарікань не викликали. Так, у дискаунтерів все було на грані, але в межах норми. Торік зі зрозумілих причин всім було не до експертиз. А ось весняні забори бензину, які традиційно проводить «Інститут споживчих експертиз», виявили цілу низку трейдерів, які заливають в наші баки відвертий «шмурдяк» — БРСМ-Нафта, motto, Sun Oil, «Фактор», «ТатНефть», «АС Ойл».

Ще навесні водії почали скаржитися на різке погіршення якості бензину. Особливо на А-95, який найчастіше підробляють, «розганяючи октан» за допомогою заборонених амінів та інших присадок. Причому наразитися на таку «бодягу» стало можливим навіть на брендових АЗС.

У всіх у них серйозні відхилення з цілої низки параметрів — починаючи від низького октанового числа і закінчуючи перевищенням вмісту сірки, метанолу і бензолу. І наявністю ароматичних амінів, в буквальному сенсі небезпечних для життя (саме їх пов’язують з онкологією легенів) і тому заборонених в Україні. І це при тому, що експертизи традиційно проводяться в Києві і передмістях, а найбільше бодяги розливається «транзитними» АЗС, розташованими вздовж трас. Тому я і вирушив у неблизький (2,2 тис. км) шлях, щоб надати більш об’єктивну картину — як в розпал сезону відпусток йдуть справи з якістю пального на півдні і сході України.

Партнерський проект «З пістолетом наголо». Заправка знову стала рулеткою

Фото: Адреси автозаправних комплексів і постачальники бензину

Що вивчали

Експертиза проводилася за сімома основними і сімома додатковими параметрами. Передусім цікавили зрозумілі будь-якому автолюбителю показники — детонаційна стійкість, щільність, кількість сірки, бензолу, кисню, олефінових і ароматичних вуглеводнів. Крім того, був проведений аналіз вмісту кисневмісних сполук, що дозволяє визначити відсоток спиртових і ефірних добавок, а саме метанолу, біоетанолу, простих ефірів, ізопропілового, ізобутилового та третбутилового спиртів плюс інших кисневмісних сполук. Завищені показники цих компонентів — чіткий маркер некондиційного пального.

Партнерський проект «З пістолетом наголо». Заправка знову стала рулеткою

Фото: Сергій Суховський

Як відбиралися проби

Єдиним доступним способом — наповненням мірних ємностей безпосередньо з пістолета. Так само, як заправляється автомобіль. Інакше ніяк — галузевий алгоритм знущається зі здорового глузду. Так, він зобов’язує за три доби попереджати адміністрацію АЗС про намір взяти пробу. Певна річ, що нечистим на руку трейдерам цього часу вистачить викачати все пальне, промити цистерни, демонтувати заправне обладнання і полетіти в Панаму. Далі — все як завжди: пломбуємо по дві проби з кожної АЗС, першу з яких передаємо лаборантам, другу зберігаємо на випадок «арбітражу». Те саме — з касовими чеками і копіями необхідних документів.

Супутній сервіс

На всіх восьми АЗС можна розплатитися як готівкою, так і кредитними картками або за допомогою смартфона. Всі касири при нашому наближенні одягали маски, чого не скажеш про заправників мереж OKKO, amic і U.GO. З документами виявилося трохи складніше. Так, на АЗК ОВІС і parallel необхідні паспорти якості та свідоцтва відповідності були відсутні в «куточку споживача» і тривалий час їх не було, а в останньому випадку (бензин Perfekt А-95 Євро-5-Е-5) виявилися ще й частково заповненими від руки.

Партнерський проект «З пістолетом наголо». Заправка знову стала рулеткою

Фото: Результати експертизи автомобільних бензинів А-95-Євро5-Е5

Детонаційна стійкість

Октанове число — найголовніший (і зрозумілий водіям) критерій бензину, що показує його стійкість до передчасного займання. Пальне з недостатнім октановим числом запалюється в камері згоряння передчасно, відповідно через нижчий ККД підвищується витрата пального. Своєю чергою, робота двигуна з підвищеними навантаженнями призведе до передчасного його зносу і раннього капітального ремонту.

За мінімально дозволених 95 одиниць найкращий результат по дослідницькому методу показав зразок Мозирського пального з мережі ОККО — 96,2 од. Це навіть трохи вище (+0,4) за показник, зазначений в супровідних документах. Тривожний дзвіночок — відразу дві проби не дотягли до мінімально дозволеного показника. У бензині в мережі motto тільки 94,6 од., а в ОВІС — і зовсім 93,1 од. І це при тому, що, за документами, обидві мережі реалізують те саме кременчуцьке пальне, що й amic, і Shell, чиї проби «мозиря» продемонстрували синхронний (96 од.) результат.

Партнерський проект «З пістолетом наголо». Заправка знову стала рулеткою

Фото: Сергій Суховський

Густина

Питома вага бензину не оцінює якість бензину безпосередньо, але дозволяє оцінити його фізичні та експлуатаційні властивості. Згідно з ДСТУ щільність А-95 за температури +15 °С має бути в межах 720−755 кг/м3. Цього разу всі вісім проб з запасом вклалися в «ГОСТівські» вимоги. Найкращий результат — знову у зразка ОККО (750,9 кг/м3), а найближче до нижньої межі підійшли проби ОВІС (738,3 кг/м3) і БРСМ-Нафта (739,2 кг/м3).

Вміст сірки

На жаль, зовсім позбутися її вкрай важко. По-перше, це значно підвищить собівартість бензину — надто вже складні й дорогі технології потрібні для гідроочищення. По-друге, в невеликих кількостях сірка позитивно впливає на змащувальні й антикорозійні властивості. А ось при підвищеній концентрації вона — вселенське зло. Вступаючи в реакцію з благородними металами в каталітичних нейтралізаторах, сірка швидко виводить конвертери з ладу. До того ж закоксовуються паливні форсунки, впускні клапани і камери згоряння, перешкоджаючи проходженню повітря, що погіршує тягово-потужносні характеристики.

ДСТУ допускає вміст не більше 10 мг/кг сірки. І знову всі спроби вклалися в нормативні вимоги. Найкращими виявилися проби ОККО і U.GO (по 5,4 мг/кг). Цікаво, що проба мережі parallel, яка торгує тим же мозирським бензином, що й ОККО, помітно «брудніша». Але найвищий вміст сірки — в пробах ОВІС (7,9 мг/кг) і motto (7,4 мг/кг).

Партнерський проект «З пістолетом наголо». Заправка знову стала рулеткою

Фото: Сергій Суховський

Олефінові й ароматичні вуглеводні

Саме вони відповідають не тільки за нагар на стінках циліндрів і паливної апаратури, що важко усувається, а й за смог і канцерогенні речовини. Втішає те, що олефіново-ароматична експертиза не стала каменем спотикання — ці проби уклалися в нормативи, що допускають максимум 18 і 35% об. відповідно. Але і тут розкид був вражаючим. Найвищий вміст олефінів (7,4%) показав зразок ОККО, а найнижчий (0,3%) — проба з мережі U.GO, яка реалізує власний бензин марки Shebel.

У випадку з ароматикою так само все догори ногами: найнижчі показники у зразків motto (11,436%) і ОВІС (20,664%), а найвищі — у найбільш «дорогих», узятих в мережах parallel (34,871%) і Shell (34,753%).

Об’ємна частка бензолу

Феніловий водень не менш згубно впливає на ресурс силових агрегатів, змиваючи захисну масляну плівку з поверхонь, що піддаються тертю, тим самим прискорюючи зношення внутрішніх стінок циліндрів, поршнів і кілець. Його підвищений вміст — одна з ознак бодяги, отриманої шляхом змішування низькооктанового бензину і розчинників. Стандарти допускають не більше 1% об. бензолу. І знову антирейтинг очолюють проби motto (2,1%) і ОВІС (1,6%), тоді як найкращий показник — у БРСМ-нафта (0,253%).

Кисень

ДСТУ регулює і вміст кисню — не більше 2,7% м. ч. І знову з’являються результати у motto (9,3%) і ОВІС (3,52%), тоді як у найкращого зразка (Shell) це значення — менше відсотка.

Партнерський проект «З пістолетом наголо». Заправка знову стала рулеткою

Фото: Результати експертизи кисневмісних сполук в автомобільних бензинах А-95-Євро5-Е5

Об’ємна частина кисневмісних сполук

Дані цієї таблиці мало що скажуть звичайному автомобілісту. Надто розлога експертиза потрібна була у тому разі, якби всі проби, як і в 2019 році, показали приблизно однаковий позитивний результат. Але цього разу вони виявилися більш ніж полярними. Тут однозначно найкращий показник у бензину Shebel (мережа U.GO) — шість нулів у семи позиціях. Стабільно найгірші результати у проби motto, що з першої ж експертизи посіла провідну позицію серед відсталих. Наприклад, концентрація метанолу просто жахає — 11,2% при максимальних 3%, а етерів — 20,6% при 15%. Не відстає і ОВІС, у якого останній показник дорівнює 18,4%. Тож заправлятися на цих заправках — все одно що пригощатися паленою горілкою.

Де гроші, бензине?

Чому ж «бензин» у motto і ОВІС такий поганий, тоді як проби amic і Shell в повному порядку? Адже всі вони торгують одним і тим же кременчуцьким А-95…

Варіантів щонайменше три. Або обидва дискаунтери підробляють документи і під виглядом фірмового пального розливають «бодягу», або ж використовують «розганяючі» присадки, або купують пальне не безпосередньо у виробника, а в жадібних посередників. Цікаво дізнатися думку з цього приводу у самої «Укртатнафти», адже це її прямі репутаційні ризики. Світло на ситуацію могла б пролити «арбітражна» проба бензину, взята на фірмовій АЗС цієї мережі. Але хто ж знав, що результати пального одного і того самого виробника будуть настільки полярними? З іншого боку, експертиза Shebel, іншого вітчизняного бензину, підтверджує, що за прямих поставок (і фірмова мережа U.GO, і завод розташовані в Харківській обл.) проблем з якістю немає.

Результати експертизи свідчать самі за себе — заправка знову стала рулеткою. Ні супровідні документи, ні імениті постачальники, ні висока ціна не видають жодних гарантій. Якщо ще рік тому наразитися на аміновмісний «самовар» можна було тільки на noname-заправці, то сьогодні — навіть на брендових АЗС.

Замість висновку

На жаль, жага наживи «тут і зараз» переважує можливі ризики репутацій деяких, здавалося б, цілком пристойних ритейлерів. Тому раджу остерігатися підозріло низьких цін і мереж-дискаунтерів. Особливо тих, хто постійно жонглює постачальниками пального, не гребуючи маловідомими НПЗ. Експертиза показала, що завищена ціна — так само не панацея. Бензин Perfekt мережі parallel досі найдорожчий А-95 в Україні — 32,49 грн, але жодних суперталантів він не має, багато в чому поступаючись А-95 Євро від ОККО, який так само торгує мозирським бензином. Тому ліпше заправлятися або на фірмових АЗС, які торгують власним пальни, або у мережевиків, які постійно працюють з єдиним постачальником.

Источник

Leave A Reply

Your email address will not be published.