Королі ритейлу. Як три абсолютно непублічні бізнесмени створили АТБ — найбільшу торговельну мережу України

НВ Преміум

Королі ритейлу. Як три абсолютно непублічні бізнесмени створили АТБ — найбільшу торговельну мережу України

Автор: Олександра Нєкращук Випуск журналу №16 від 29 квітня 2021

Три людини побудували з нуля і продовжують розвивати найбільшу за доходами приватну компанію країни — торгову мережу АТБ. Їхню історію розповідає журнал НВ.

«У країнська корпорація АТБ купує контрольний пакет акцій одного з найбільших ритейлерів Європи — німецької мережі дискаунтерів Lidl, яка має понад 10 тис. магазинів». Ця жартівлива новина, яка з’явилася 1 квітня на профільному порталі RAU, призвела до неабиякого переполоху: контрагенти не зрозуміли гумору і кілька днів закидували топменеджерів АТБ запитаннями.

Вибір на користь «купівлі» Lidl був зроблений не випадково. Німецький ритейлер — один із прототипів, на який орієнтувалися дніпровські бізнесмени Геннадій Буткевич, Євген Єрмаков, Віктор Карачун та Сергій Тарасюк під час створення в Україні власної торгової мережі продовольчих супермаркетів. Однак німецька модель «жорсткого дискаунтера» — магазину, де економлять на торговому обладнанні й персоналі, натомість продають продукти за низькими цінами, не прижилася. Як виявилося, українці люблять комфорт. Тому партнери, але вже без Тарасюка, адаптували свої магазини до іншого формату — «м’яких дискаунтерів». І спіймали удачу за хвіст.

Початковий поштовх інтенсивному розвитку компанії дала криза 2008 року — покупці задумалися про економію і стали частіше відвідувати недорогий АТБ. Кілька наступних криз лише зміцнили позиції компанії.

Модель «м’якого дискаунтера», готового змінюватися під вимоги ринку, дозволила АТБ у 2019 році стати, за оцінками НВ, найбільшою за рівнем доходу приватною компанією країни. Більше за неї заробляє лише державний НАК Нафтогаз України.

Ставка на рівень покупців «середній мінус» допомогла дітищу Буткевича і Ко окупувати 20% вітчизняного продуктового ритейлу. Борис Марков, гендиректор АТБ, нещодавно оцінив усю мережу в $3−4 млрд.

Подібний успіх зробив засновників одними з найзабезпеченіших людей у країні: у торішньому рейтингу 100 найбагатших співвітчизників, який складають інвесткомпанія Dragon Capital і НВ, статок кожного з трьох партнерів експерти оцінили у $277 млн.

До того ж ця трійця залишається максимально непублічною: НВ кілька тижнів намагався отримати коментарі когось із батьків-засновників мережі для цього матеріалу, але так і не досяг успіху в цьому.

Щоб відповідати статусу № 1 українського приватного сектора, АТБ вибудувала свою корпоративну структуру за європейським зразком — із наглядовою радою і топменеджерами, які відповідають за різні напрями бізнесу, в якому працюють понад 70 тис. осіб.

У найближчі три-п’ять років ритейлер планує відкривати по півтори сотні магазинів на рік, змінювати «сині» магазини на комфортніші локації у чорній стилістиці й виходити у невеликі міста.

Марков, подібно до досвідчених CEO західного корпоративного світу, публічно говорить про капіталізацію компанії і великі плани з розширення бізнесу — тобто про те, що допомагає побачити у стратегії мережі гравця, який мислить довгостроково і не тільки не боїться криз, а й заробляє на них.

Всі матеріали випуск №16 журналу, від 29 квітня 2021
Источник

Leave A Reply

Your email address will not be published.