Як в Україні визначатимуть олігархів — головне з законопроєкту Зеленського

Як в Україні визначатимуть олігархів — головне з законопроєкту Зеленського

Олігархами визнаватимуть людей, які беруть участь у політичному житті, мають значний вплив на ЗМІ, контролюють монополії та володіють активами вартістю більше 2,3 млрд грн.

Вчора президент Володимир Зеленський вніс до Верховної Ради законопроєкт про олігархів. НВ Бізнес вибрав головне з резонансного документа.

Відзначається, що метою цього закону є «подолання конфлікту інтересів, викликаного злиттям політиків, медіа та великого бізнесу, забезпечення національної безпеки України у економічній, політичній та інформаційній сферах, захисту демократії, забезпечення державного суверенітету та уникнення випадків маніпулювання свідомістю громадян умисно спотвореною інформацією задля отримання доступу до ресурсів, належних на праві власності українському народові».

Чотири ознаки олігарха

Згідно з законопроєктом, олігархом вважається фізична особа, яка одночасно відповідає щонайменше трьом з таких ознак:

1) бере участь у політичному житті;

2) має значний вплив на засоби масової інформації;

3) є кінцевим бенефіціарним власником (контролером) суб’єкта господарювання, який на день введення в дію цього закону є суб’єктом природних монополій або займає монопольне (домінуюче) становище на загальнодержавному товарному ринку відповідно до закону України «Про захист економічної конкуренції» та протягом одного року поспіль підтримує або посилює це становище;

4) підтверджена вартість активів особи (та осіб, бенефіціаром яких вона є) перевищує один мільйон прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року (у 2021 році – 2,27 млрд грн).

Вартість активів розраховується «сукупно за розмірами активів особи та суб’єктів господарювання, де вона виступає бенефіціаром». При розрахунку не враховуються медіаактиви.

Під участю у політичному житті мається на увазі, що людина:

1) є президентом, головою Верховної Ради, першим заступником та заступником голови парламенту, народним депутатом, прем’єр-міністром, першим віце-прем’єр-міністром, віце-прем’єр-міністром, міністром, його першим заступником та заступником, керівником іншого центрального органу виконавчої влади, який не входить до складу Кабміну, головою Служби безпеки, генеральним прокурором, головою Національного банку, керівником постійно діючого допоміжного органу, утвореного президентом України, його першим заступником та заступником,

2) пов’язана з кимось з цього переліку посадовців;

3) обіймає посаду у керівних органах політичної партії;

4) фінансувала діяльність політичної партії, політичну агітацію або проведення мітингів чи демонстрацій з політичними вимогами.

В проєкті закону вказано, що людина має значний вплив на ЗМІ, якщо вона є бенефіціаром та/або контролером засобу чи засобів масової інформації або була ним на дату набрання чинності цим законом, «однак втратила такий статус до дня введення закону в дію, внаслідок чого бенефіціаром або контролером такого ЗМІ стала пов’язана особа або особа, яка не володіє бездоганною діловою репутацією».

Рішення про визнання людини олігархом приймає Рада національної безпеки і оборони України на підставі подання Кабміну, члена РНБО, Нацбанку, Служби безпеки або Антимонопольного комітету. В Україні також створять відкритий Реєстр осіб, які мають значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархів), який вестиме апарат РНБО.

Згідно з проєктом закону, олігархам забороняється:

1) здійснювати внески (прямо або опосередковано через інших осіб) на підтримку політичних партій відповідно до закону України «Про політичні партії в Україні»;

2) бути покупцем (бенефіціаром покупця) у процесі приватизації об’єктів великої приватизації.

Олігархів зобов’яжуть подавати декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (в порядку, встановленому законом про запобігання корупції).

Декларації про контакти

В законопроєкті також наведено перелік публічних службовців, яких зобов’яжуть подавати декларації про контакти у випадку контакту з олігархом чи його представником. Таке зобов’язання буде у:

  • президента, голови парламенту, першого віце-спікера та віце-спікера, нардепів, прем’єр-міністра, всіх членів уряду та їх заступників, голови СБУ та його заступників, генпрокурора та його заступників, голови Нацбанку та його заступників;
  • суддів Конституційного Суду, суддів;
  • керівників постійно діючих допоміжних органів, утворених президентом, а також їх заступників;
  • голови та членів Нацради з питань телебачення і радіомовлення, АМКУ, Рахункової палати, Центральної виборчої комісії, інших державних колегіальних органів, голови та членів Вищої ради правосуддя;
  • секретаря РНБО та його заступників;
  • голови та заступників голови Держкомітету телебачення і радіомовлення України, Фонду держмайна, НАПК, НАБУ, ДБР, Бюро економічної безпеки України;
  • уповноваженого Верховної Ради з прав людини;
  • державних службовців, які займають посади категорії «А»;
  • голів місцевих держадміністрацій, їх перших заступників та заступників;
  • військовослужбовців ЗСУ та інших військових формувань, яким присвоєне вище військове звання;
  • осіб начальницького складу правоохоронних органів та працівників інших органів, яким присвоєне вище спеціальне звання.

Під контактом мається на увазі зустріч та розмова (у тому числі онлайн) будь-якого змісту. Олігарх та його представники перед початком зустрічі з публічним службовцем повинні будуть попереджати про включеня до реєстру олігархів. Декларацію про контакти потрібно буде подавати через сайт РНБО не пізніше наступного дня після зустрічі, вказавши дату і місце зустрічі та короткий зміст розмови. За неподання декларації загрожує політична та (або) дисциплінарна відповідальність.

Декларація про контакти не подається, якщо розмова відбулася під час офіційного заходу, який транслюється, судового засідання, офіційного заходу, ініційованого органами державної влади, інформація про який розміщена на офіційному сайті відповідного держоргану.

Позбавлення статусу олігарха

Рішення про виключення з реєстру олігархів приймається, якщо людина відповідає менше ніж трьом з чотирьох вище перелічених ознак. Вона має подати РНБО заяву та документи, які підтверджують відсутність у неї таких ознак.

При цьому «ознака значного впливу на засоби масової інформації не вважається відсутньою у випадку, якщо статус бенефіціара (контролера) відповідного ЗМІ перейшов від особи, включеної в Реєстр, до пов’язаної з нею особи або особи, яка не володіє бездоганною діловою репутацію».

Згідно з законопроєктом, людина, до якої статус бенефіціара (контролера) ЗМІ перейшов після набрання чинності цим законом та яка має бездоганну ділову репутацію, не буде вважатися олігархом.

В законопроєкті наведено перелік ознак небездоганної ділової репутації. Йдеться, зокрема, про наявність непогашеної судимості; санкцій, введених Україною або іншими державами (крім Росії) чи міждержавними об’єднаннями або міжнародними організаціями; включення особи до переліку осіб, пов’язаних із здійсненням терористичної діяльності; позбавлення особи права обіймати певні посади згідно з вироком суду; неналежне виконання обов’язків зі сплати податків, зборів або інших обов’язкових платежів, якщо загальна сума несплати дорівнює або перевищує 100 розмірів мінімальної місячної заробітної плати; придбання ЗМІ за істотно нижчою від ринкової ціною або за рахунок коштів, джерело походження яких не є документально підтвердженим; істотні та/або систематичні порушення вимог законодавства про ЗМІ, банківського, фінансового, валютного, податкового законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про цінні папери, акціонерні товариства та фондовий ринок. Вважається, що покупець ЗМІ має бездоганну ділову репутацію за умови відсутності будь-якої з перелічених ознак.

Передбачається, що закон вводиться в дію через шість місяців з дня набрання ним чинності. Він втрачає чинність через 10 років.

Редактор: Тетяна Літвінчук
Источник

Leave A Reply

Your email address will not be published.